Wat is yoga?

Het woord yoga betekent verbinding, de verbinding tussen lichaam en geest,  de verbinding met het leven zelf. Yoga is in het Westen vooral bekend geworden door de yoga-houdingen (asana’s) ademoefeningen (pranayama’s) en ontspanningsoefeningen. Van oudsher echter heeft yoga een belangrijke filosofisch element in zich gehad en is daarmee vooral een persoonlijke zoektocht naar een dieper bewustzijn door middel van aandacht, concentratie en meditatie. 

Steeds meer mensen ontdekken het gunstige effect van yoga en de diepe nawerking ervan in het dagelijks leven.

Yoga is geschikt voor iedereen, omdat yoga niet prestatiegericht is en de oefeningen met geduld en aandacht uitgevoerd worden kan ieder meedoen op zijn of haar eigen niveau. 

Het langzame tempo waarin je oefent laat je voelen hoe je van binnen beweegt. De houdingen helpen je om te openen in plaats van te verkrampen en je eigen pure kracht weer terug te vinden.

 

Hatha yogalessen


Hatha yoga is de meest bekende vorm van yoga. De hatha yoga zoals wij die in het Westen kennen is pas na de tweede wereldoorlog naar Nederland gekomen en bestaat uit een discipline van lichamelijke oefeningen en adembeheersingsoefeningen om fysiek en geestelijk gezond te blijven. Hatha is een samenvoeging van de woorden Ha= zon en Tha= maan. De zon staat symbool voor actie, de mannelijke energie, de maan staat symbool voor verinnerlijking en ontspanning, de vrouwelijke energie. Een hatha yogales bestaat dus zowel uit krachtige dynamische oefeningen als ontspanningsoefeningen en meditatie. We eindigen de les altijd met een lange ontspanning.

 

Enige tips voor een veilige yogabeoefening

- draag soepele kleding, neem sokken en een vest mee voor tijdens de lange ontspanning en een badlaken of doek. Matten, kussens en dekens zijn in de studio aanwezig. 

- eet niet teveel vlak voor de les

- gebruik liever geen parfum als je naar de yogales komt

- zet je mobiele telefoon uit voor je de les in gaat

- respecteer je grenzen, beoefen yoga vanuit mildheid, acceptatie en liefde, dan volgt de rest vanzelf.

Yoga bij rugklachten (Critical Alignment Yoga)

 

Yoga is bij uitstek geschikt om te doen als je regelmatig last hebt van rug, nek en/of schouderklachten. In elke yogales komen alle bewegingen van de wervelkolom aanbod.

In de Critical Aligment ( CAY)les besteden we nog meer aandacht aan ( uitlijning) van de wervelkolom. We gebruiken daarbij de tools uit de Critical Alignment Yoga, de rubberen strip, de rugrol, het schouderstandblok, het hoofdstandbankje en het boogje. Deze tools geven extra steun en correctie aan de wervelkolom waardoor je nog beter leert voelen waar de stijfheid zit, welke wervels wel goed mee bewegen, waar te veel spanning zit en waar je juist wat extra kracht kunt gebruiken.
Deze les heeft een wat pittiger en meer technisch karakter dan de andere yogalessen en is daardoor heel geschikt voor mannen. Ook sporters die aan hun houding, souplesse en balans willen werken en zo de kans op blessures willen verkleinen kunnen veel profijt hebben van deze les. Zie voor meer informatie over de methode op de pagina overig.

Critical Alignment Basis

 elke donderdagavond van 19:15 tot 20:15 uur en van 20:30 tot 21:30 uur

Critical Alignment Yogatherapie (basis)  is bedoeld voor mensen met (terugkerende) rug, nek, schouderklachten en /of CANS (RSI) en die zoveel last hebben dat de reguliere lessen (nog) een stapje te ver zijn. Of als je nog niet bekend bent met de methode. Je krijgt les in een groepje van max 5 cursisten waardoor er veel ruimte is voor persoonlijke aandacht en de oefeningen individueel aangepast kunnen worden. De oefeningen zijn vooral gericht op je dagelijkse bewegingen zoals zitten, staan, lopen, bukken en tillen. Als dit probleemloos gaat kun je verder meedoen in de reguliere CAY lessen. Je kunt op elk willekeurig moment instappen.

Werkwijze: eerste afspraak is individueel (verplicht) en bestaat uit een intake waarin ik je klachten en voorgeschiedenis in kaart breng en de beweeglijkheid van je wervelkolom ga onderzoeken. We doen 1 of 2 oefeningen uit de CAT om te onderzoeken hoe dit gaat en je krijgt op basis daarvan persoonlijke aandachtspunten mee waar je in de therapielessen en thuis mee aan de slag kunt.

Na 8 lessen CAT volgt een evaluatie en is er keuze uit de volgende opties:

- doorstromen naar de reguliere CAY les

- combinatie therapie en reguliere les (2x p wk)

- stoppen met de CAT les en zelfstandig verder oefenen

- nieuwe reeks van 8 therapielessen

Individuele Yoga 

Heb je nog niet eerder Yoga gedaan? Heb je veel last van je rug, nek en/of schouders en wil je daar graag zelf actief iets tegen doen? Of hou je misschien niet van groepslessen?

Dan is er ook de mogelijkheid om een privelessen af te spreken. Neem bij voorkeur telefonisch contact op dan bepalen we samen een geschikte tijd.

 

Yoga en hardlopen


Naast yoga is hardlopen mijn grote passie. De fysieke inspanning geeft me zelfvertrouwen en leert me om mijn grenzen te verleggen. De ritmische beweging van mijn voeten en mijn adem helpen me te ontspannen. Hardlopen buiten in de natuur geeft mij een gevoel van enthousiasme, van vrijheid, het is voor mij een manier om ruimte te creëren voor nieuwe dingen.

 

Yoga en hardlopen lijkt niet de ideale combinatie, yoga is immers vooral gericht op flexibiliteit en van hardlopen krijg je juist korte spieren. 

Hardlopers zijn echter juist gebaat bij yoga. Tijdens yoga train je aandacht, kracht, balans en flexibiliteit, allemaal zaken die belangrijk zijn voor een hardloper. Hardlopen vergroot het uithoudingsvermogen, longvolume en de hartfunctie, maar helaas hebben hardlopers nogal eens te kampen met blessures. Yoga zorgt ervoor dat je spieren soepel en veerkrachtig worden en vermindert daardoor het risico op blessures. Daarnaast leer je met yoga om de houdingen op te bouwen vanuit je krachtcentrum, “je hara” of ook wel je “core” genoemd. Dit krachtcentrum bevindt zich laag in je buik en bekken, tijdens het hardlopen kun je hier je kracht vandaan halen in plaats van uit je benen. Een goede stabiliteit van je “core” bereik je door een combinatie van kracht, balans en flexibiliteit. De soepele spieren werken als schokdempers en beschermen daarmee je gewrichten.

Ook de ademhaling is een essentieel onderdeel van yoga. De bewustwording van je adem, je lichaam en je houding tijdens yoga kun je ook toepassen bij het hardlopen waardoor je langer en soepeler kunt lopen.

De lessen worden gegeven op zaterdagochtend om 8:45 uur.  We lopen in een uur ongeveer 4 kilometer afgewisseld met yoga en loopscholingsoefeningen. Iedereen kan op zijn of haar eigen niveau deelnemen, van geoefende loper tot beginner of herstellende van een blessure.  Bij twijfel of vragen neem even contact op. 

Kosten voor deze cursus van 5 lessen € 30,00. Bij voldoende deelnemers start er weer een nieuwe cursus.

 

 

Lesrooster en locatie

 

Maandag:

19:00 tot 20:15 uur Critical Alignment Yoga

20:30 tot 21:45 uur Critical Alignment Yoga

Woensdag:

 8:45 tot 10:00 uur Hatha yoga

10:15 tot 11:30 uur Critical Alignment Yoga

19:00 tot 20:15 uur Hatha Yoga

20:30 tot 21:45 uur Critical Alignment Yoga

Donderdag:

19:15 tot 20:15 Critical Alignment Yogatherapie

20:30 tot 21:30 uur Critical Alignment Yogatherapie

 

Locatie:

voormalige OBS de Vliegende Hollander

Lagerstraat 15 , IJmuiden

 

Tarieven

 

Proefles €10,00

3 proeflessen € 25,00 (1 maand geldig)

Yoga abonnement: € 100 per kwartaal of € 34,50 per maand

Yoga 10 rittenkaart: € 110 (max 14 weken geldig)

Individuele les: €40 per uur ( €175 voor 5 lessen)

CAT basis: intake + 8 rittenkaart €150 ( max 10 weken geldig)

vervolg CAT: 8 rittenkaart €110 (max 10 weken geldig)

 

 
    gediplomeerd yogadocente bij Saswitha Opleiding voor Yoga en Wijsbegeerte te Bilthoven    
                                                              
  
aangesloten bij Vereniging voor Yogadocenten Nederland